15 februari 2008

De platenzaak

Iets meer dan een week geleden las ik dat een van de eerste platenzaken van Nederland, de legendarische Boudisque in Amsterdam, waar vroeger naast muziek ook andere genotsmiddelen te verkrijgen waren, moet sluiten omdat ze de huur niet meer kunnen betalen. Ze hebben weer te weinig geld vanwege de dalende omzet, dat door het downloaden komt.

Ook het nieuws besteedde aandacht aan deze sluiting en daarin kwam weer eens het beeld naar voren dat jongeren nooit meer cd's kopen en alleen maar downloaden. Ik weet dat er niet veel meer zijn, maar ik wil even aangeven dat ze bestaan: jongeren die cd's kopen. Ikzelf vind niets leuker dan op een vrije middag of in de vakantie naar Leiden of Amsterdam te gaan om platenzaken te bezoeken. In een goede platenzaak kan ik minstens een uur blijven hangen. Ik vind het heerlijk om de bakken af te struinen, onbekende dingen te luisteren, met 7 cd's in je handen te staan waarvan je er 2 mag kopen van jezelf, toch maar besluiten om eerst nog even in de andere zaak te kijken, alwaar je opeens artiesten te binnen schieten die je ook nog wilde checken. Heeeerlijk. Dit betekent niet dat ik nooit download, welnee, ik download heel veel, maar ik koop toch ook 2 a 3 cd's per maand. Zonder het downloaden zou ik waarschijnlijk ook niet zo'n grote muziekliefhebber zijn geworden en misschien zou ik ook minder kopen, omdat ik minder wist om te kopen. Dus: steun de platenzaak en koop eens een cd!

Voor een ideetje van waar ik nou zo graag naartoe ga.
5 mooie platenzaken
1 Concerto (Amsterdam) www.platomania.nl
2 Plato (Leiden, Utrecht, Rotterdam etc.)www.platomania.nl
3 Fame (Amsterdam) www.fame.nl
4 Velvet (Leiden, Rotterdam, Amsterdam) www.velvetmusic.nl
5 Boudisque (Amsterdam, Utrecht) www.boudisque.nl

1 opmerking:

Anoniem zei

Zo isda! Ik koop me de laatste tijd suf aan cd's, maar ook vaak via internet om eerlijk te zijn. Waarom? Omdat dat stukken goedkoper is...